زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

شخصیت های دیگری در داستان رستم واسفندیار (ادبیات ۳)

 

پشوتن

  پسر کی گشتاسب که طبق سنت زردشتیان  . زردشت او را شیر  و درون(نان مقدس ) دادو فنا نا پذیر وجاویدانش کرد .وی از یاوران سو شیانت (موعود زردشتی) است و با یاوران جاودانی دیگر خواهد برخواست و  سوشیانت را  در کار نوکردن جهان یاری خواهد کرد .( وی در این داستان نماد عقل است)

 

کتایون

دختر پادشاه روم و  زن کی گشتاسب و مادر اسفندیار است نام دیگرش را ناهید گفته اند ( که دراین داستان شخصی عاطفی است)

زریر

( زرین بر – زرین جوشن) پسر لهراسب  وبرادر گشتاسب  و سپهبد  ایران و پیرو زردشت .وی در جنگ های  دینی ایرانیان  با تورانیان به دست بیدرفش جادو کشته شد  ( مشاور اصفندیار)

بهمن

نام پسر اسفندیار . وی پس از مرگ پدر  طبق وصیت او تحت تربیت رستم قرار گرفت و چون به پادشاهی رسید به خونخواهی پدر به زابلستان  لشکر کشید و فرامرز پسر  رستم را کشت و زال را در قفس کرد و سپس از آن جا بازگشت . لقب اورا  دراز دست نوشته اند . ( قاصد اسفندیار )

گشتاسپ

مرکب از دو جز  ویشته (از کار افتاده  یا ترسو ومحجوب ) +اسپه (اسب) به معنی دارنده ی اسب از کار افتاده .پسر لهراسب پادشاه کیان که خواهان پادشاهی از پدر بود .چون پدر تن در نداد  گشتاسب  رنجیده خاطر شد و به روم رفت و در آن جا کتایون دختر قیصر را که دلباخته ی او بود به زنی گرفت . گشتاسب سپس به ایران آمد و به پادشاهی رسید .در سی امین سال سلطنت وی زرتشت  ظهور کرد و چون گشتاسب پذیرفت مورد دشمنی ارجاسب تورانی واقع شد و میان ایشان جنگ ها رفت تا سر انجام  ارجاسب به دست اسفندیار رویین تن پسر گشتاسب کشته شد.( گشتاسب در این داستان شخصیتی منفی دارد)

لهراسب

( صاحب اسب تند رو ) پدر کی گشتاسب که کیخسرو تخت پادشاهی بدو بخشید پس از  واگذاری سلطنت به گشتاسب  به آتشگاه  نوبهار  بلخ رفت  و به عبادت پرداخت . چون زردشت دین خود را آورد  او آن را پذیرفت و همچنان به عبادت روزگار می گذرانید تا در یکی از هجوم های ارجاسب تورانی به دست او کشته شد . ( که وی در این داستان شخصیتی مثبت دارد )
برگرفته شده از فرهنگ معین

نظرات 1 + ارسال نظر
حاجیه سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 06:55 ق.ظ http://hajieh.blogsky.com

سلام
آخره ادبیاته دیگه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد