زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

ویژگی های سئوالات امتحانی

با سلام خدمت همه معلمان عزیز این همه من تلاش میکنم پس چرا برام یادداشت نمی گذارید 

 

اگر از روی این الگو ها سوال طرح کردید نمونه اش را برام بفرستید تا به نام خودتان روی وبلاگ قرارش بدم. 

ویژگی های سئوالات امتحانی000000

ویژگی های سئوالات امتحانی 

 

ویژگی های سئوالات امتحانی

1- سئوالات سعی شود از آسان به مشکل تنظیم شود. 

2- در سئوالات ، کیفیت نگارش ، نکات دستوری ، املا کلمات باید رعایت شود. 

3- تکثیر سئوالات باید مناسب وسئوالات خوانا باشد. 

4- بارم هر سئوال با جواب مورد انتظار، تناسب داشته باشد. 

5- سئوالات باید با توجه به بودجه بندی و بارم بندی فصول کتاب انجام پذیرد. 

6- می بایست دامنه ومحدوه پاسخها ، در ابتدا یا انتهای سئوال مشخص شود. 

7- سئوالات باید با عبارتهای مناسب ، دقیق ، گویا وبه دور از ابهام نوشته شود یعنی دانش آموز با خواندن سئوال کاملا متوجه آن شده وابهامی نداشته باشد. 

8- سئوالات باید مستقل از هم یعنی طوری نباشد که سئوالی ، جواب سئوال دیگر را در بر داشته باشد ویا یک سئوال وابسته به سئوالات دیگر باشد. 

9- عدم استفاده از سئوالات به صورت اختیاری 

10- در طراحی سئوالات باید سعی شود سطوح بالای یادگیری ( تجزیه و تحلیل – ترکیب- ارزشیابی) به طور مناسب استفاده گردد واز اینکه تمام سئوالات در سطح اولیه حیطه شناختی ( دانش- درک وفهم – کاربرد) باشد، باید پرهیز نمود. به عبارت دیگر از 20 نمره کتبی، هم از سطوح پایین حیطه شناختی استفاده شود وهم حیطه ی بالای یادگیری.

- معلمین باید درکنار طرح سئوالات، راهنمایی تصحیح سئوالات را نیز در اختیار دفتر قرار دهند. 

11- شایسته است در طراحی سئوال از سئوالات :

 1)چهارگزینه ای   

 2)کامل کردن جای خالی      

 3) درست/ نادرست       

 4 )کوتاه جواب        

  5) تشریحی     

 6) رسم کردن               

 7) نامگذاری کردن     

  8) تفسیر کردن         

    9) ربط دادن داده های  ستون ها      

 10) پرکردن جدول

11 ) محاسبه کردن   

   12) طراحی آزمایش       نیز استفاده شود .  

    

  12- به منظور آشنایی بیشتر و تمرین همکاران ، در سطوح شش گانه طراحی سئوال، به تفکیک از سئوالات خاصی استفاده می شودکه ذیلا تقدیم می گردد. 

1- دانش :  تعریف می کند- توصیف می کند- مشخص می کند- فهرست می کند- نام می برد.

              تکرار می کند- بیان می کند – جور می کند- نسخه برداری می کند. 

2- درک وفهم :   مثال می زند- حل می کند – ترجمه می کند –برگردان می کند – تمیز می دهد- تخمین می زند.  توضیح می دهد- ربط می دهد- تعمیم می دهد – باز نویسی می کند- خلاصه می کند- پیش بینی می کند. 

3- کاربرد:  تغییر می دهد- محاسبه می کند- نمایش می دهد- کشف می کند- اندازه گیری می کند. کنترل می کند 

4- تجزیه وتحلیل:   به اجزاء تقسیم می کند- با نمودار نشان می دهد- مجزا می کند- تجزیه می کند- تفکیک می کند .  جدا می کند.   هجی می کند. 

5- ترکیب:  طبقه بندی می کند- درهم می آمیزد- انشاء می کند- تجدید نظر می کند- باز نویسی می کند- سخنرانی می کند- داستان می نویسد- شعر می سراید- تجدید سازمان می کند- مدون می کند- نمودار تهیه می کند- گروه بندی می کند. 

6- ارزشیابی:  ارزیابی می کند- مقایسه می کند- نتیجه گیری می کند- مقابله می کند- انتقاد می کند- تفسیرمی کند  - ربط می دهد-    قضاوت می کند- داوری می کند

نظرات 2 + ارسال نظر
دائمی سه‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 06:18 ب.ظ http://www.prgorgan.blogfa.com

سلام در وبلاگ دانشگاه لینک شدید

با تشکر از زحمات شما در خصوص شناساندن فعالیت های دانشجویان

افشاری منش چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:59 ب.ظ http://golshid-az.persianblog.ir

باعرض سلام وتشکر از مطالب مفیدی که در اختیارمان قرار دادید.من تا حدودی با طراحی سوال آشنا هستم و مطالب شما را زمانی مطالعه کردم که تمام سوال هایم را طرح کرده بودم . اگر لطف کنید و نظرتان را درباره ی چند نمونه ای که ارائه می کنم بفرمایید بسیار ممنون می شوم. منتظر نظرات شما در وبلاگ کلاس ادبیات هستم.با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد