ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
ضحاک : خونخوار مهاجم ، لهو و لذت
فریدون : نژاده ،عقل ودین
کاوه: برخاسته از متن جامعه
لشکر فساد از هر سو بر انسان می تازد ، باید
نمادها
همچنان استوار و پا برجا بود و بر آن تاخت و آگاه بود که هی گاه نا پاکی ها پایدار نخواهند بود وآن چه جاوید است ، پاکی طینت و خصال نیکو است.
درفش کاویان:
نمادی از پیروزی و بهروزی و دادگری
مار ضحاک :
قدرت ،استحکام ،گزندگی و آزار رسانی (تجلی شاعرانه اساطیر و...در اشعارخاقانی)
ضحاک
در داستان های ایرانی ، مظهر خوی شیطانی است و زشتی و بدی. در اوستا ، دیوزاد و مایه آسیب آدمیان و فتنه و فسادفدر اساطیر ایران مار مظهری است از از اهریمن و در این جا تجسمی است از خوهای اهریمنی و بیداد ومنش خبیث. (چشمه ی روشن غلامحسین یوسفی)
کیخسرو :
در اوستا از پهلوانان و شاهان بزرگ شمرده شده است که از بیماری و مرگ برکنار بود و فر کیانی بدو تعلق داشت و او مردی نیرومند و صاحب پیروزی خداداد و تسلط مطلق و فرمان درست و قاطع و شکست نایافتنی بود و دشمنان خود را به تندی درهم می شکست و نیرویی تمام با فر الهی و فرزندان هوشیار و توانا داشت و از بهشت آگاه و صاحب سلطنتی با رونق و عمری دراز و همه خوشبختی ها بود. (تجلی شاعرانه اساطیر و...در اشعارخاقانی ص91)
سیاوش:
آنچه از داستان یوسف آسای سیاوش در ادب فارسی جایی خاص به خود اختصاص داده است سرگذشت بی گناهی و کف نفس و عدم خیانت و پاکی طینت اوست که بر اثر آن مآلاً جان خود را از دست داد و خون پاکش بر خاک دشمن جاری گشت تا خاکیان برای همیشه از آن درس پاکی و عفت بیاموزند.
سیاوش یعنی مظهر پاکی و بی گناهی .
مقهور بودن بشر ، در برابر سرنوشت شوم بی شبهت به سرنوشت نافرجام سیاوش و نابرابری او در جنگ با افراسیاب است(تجلی شاعرانه اساطیر و...در اشعارخاقانی ،ص89)
زال :
دور افتادن زال از طرف پدر در کوه البرز : شکسته بودن دل پاکان به یاد غدر روزگار
زال دست پرورده ی سیمرغ است ، به زیرکی و هوشیار ی شهره آفاق می شود. که دارای همتی عالی است
سیمرغ:
پس از پروراندن زال و کمک های مفیدش به و یاری رساندن به رستم ، از همه آفاق رو پنهان کرد و جز نامی از خود باقی نگذاشتو دیگر کسی موفق به دیدن او نشد.