X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

زبان وادبیات فارسی

بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و طرح و بررسی دروس کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

ارزشیابی و رعایت نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی

ارزشیابی و رعایت نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی   

 

 

         ارزشیابی آموزشی دارای تعاریف متعددی می باشدواین تعاریف از نظر میزان انتزاع با هم تفاوت دارند وهر یک از این تعاریف انعکاس دهنده دلبستگی های خاص اشخاصی هستند که آنها را تدوین کرده اند. در کلی ترین سطح ارزشیابی را ((سنجش شایستگی))تعریف کرده اند ویا تعریفی که کرانباخ از ارزشیابی ارائه می دهد عبارت است از جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری در باره یک برنامه آموزشی می باشد. 

ارزشیابی و رعایت نکات فنی در طراحی سوالات امتحانی

         ارزشیابی آموزشی دارای تعاریف متعددی می باشدواین تعاریف از نظر میزان انتزاع با هم تفاوت دارند وهر یک از این تعاریف انعکاس دهنده دلبستگی های خاص اشخاصی هستند که آنها را تدوین کرده اند. در کلی ترین سطح ارزشیابی را ((سنجش شایستگی((تعریف کرده اند ویا تعریفی که کرانباخ از ارزشیابی ارائه می دهد عبارت است از جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری در باره یک برنامه آموزشی می باشد.یا بیبای ارزشیابی را (( فرآیند جمع آوری وتفسیر نظام دار شواهدی می داند که در نهایت به قضاوت ارزشی یا چشمداشت به اقدامی معین بینجامد.))برای انجام عمل ارزشیابی لازم است اطلاعاتی را جمع آوری کنیم وبرای جمع آوری اطلاعات به وسایلی نیاز داریم که باید در انتخاب وساخت آن نهایت دقت را به عمل آوریم تا آنجه را که می خواهیم درست اندازه بگیرد.در نظام آموزشی کنونی ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان بیشتر به صورت برگزاری امتحان وطراحی سوال صورت می گیرد.بنابر این امتحان وسیله ای جهت سنجش آموخته های دانش آموزان وبه عنوان یک وسیله برای بهبود جریان تدریس وکمک به یادگیری دانش آموزان به کار می رود.

      در برگزاری امتحان عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بر نتایج امتحان تاثیر بگذارند .یکی از این عوامل نحوه طراحی سوالاتی است که معلمان طرح می نمایند .برای کاهش اثر منفی طراحی سوال نکانی راباید مورد توجه قرار داد که به صورت خلاصه در ذیل خواهد آمد وانشااله مثمر ثمر واقع شود.

1-      به ویزگی های دانش آموزان از قبیل سطح توانایی وسن واستعدادها توجه شود.

2-      سوالات از آسان به مشکل طرح شودتا دانش آموز اعتماد به نفس لازم را به دست آورد.

3-     صورت سوال باید واضح وروشن باشد تا دانش آموز به راحتی آن را بخواند.

4-     سوال باید از نظر جمله بندی ساده باشد تا دانش آموز به راحتی آن را درک کند.

5-     تعداد سوال ووقت در نظر گرفته شده متناسب با سن وتوانایی ذهنی امتحان دهنده باشد.

6-     هر سوال فقط یک هدف آموزشی را بسنجد.

7-     نمره هر سوال متناسب با پاسخ درست آن سوال باشد.

8-     در هر سوال فضای مناسب برای پاسخ هر سوال پیش بینی شود.

9-      سوالات باید از محتوای تدریس شده طرح شود نه خارج از آنچه باشد که به عنوان اهداف یادگیری در نظر گرفته شده.

10-در سوالات کامل کردنی جای خالی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد

11- در سوال های صحیح وغلط سعی شود طول سوال های صحیح وغلط هم اندازه باید.

12-در طرح سوالات چند گزینه ای طول گزینه درست باید در سوالات مختلف تعغییر کند.

13- برای اینکه سوالات تمام محتوای کتاب را در برگیرد در طرح سوال به بودجه بندی کتاب توجه شود.

14-اگر سوالات در پیش از یک صفحه تایپ شده باشد صفحات شماره گذاری گرددودر پایان صفحه عبارت بقیه در صفحه.........درج گردد.

15- صورت سوال از پاسخ آن طولانی تر نباشد.

16-سوالات مستقل از یک دیگر طرح گردد تا جواب دادن به یک سوال پاسخ به سوالات دیگر نباشد.

17-در طراحی سوال سطوح ششگانه یادگیری مورد توجه قرار گیرد.

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:40 ق.ظ | نویسنده: غلامرضا عبادی | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد